Salam Perkenalan

Salam sejahtera diucapkan, saya dilahirkan berlatarbelakang dalam keluarga yang agak susah tetapi amat bersyukur kepada Allah s.w.t yang telah melanjutkan usia saya sehingga ke hari ini. Sepanjang perjalanan hidup ini, Allah s.w.t telah mengurniakan pelbagai ujian berupa nikmat, suka duka, ilmu kesedaran & keinsafan, lalai dan alpa pun ada.

Inilah yang dikatakan manusia yang serba kekurangan.

Kehidupan semasa hendak membesar, makan minum apa yang ada dan bercatu. Maklumlah ayah yang berpendapatan sebagai seorang guru dan bertanggungjawab menyara hidup seramai 20 orang semuanya (atuk, nenek, sepupu 2 mak ayah dan 13 adik beradik), ayah yang pada ketika itu mula mencetuskan idea untuk mengumpulkan orang-orang melayu untuk bersatu. Setahu saya bermulanya politik melayu ini pengasasnya dari guru di Batu Pahat dan menapak secara berperingkat sehingga mendapat pengaruh yang lebih besar iaitu dibawa ke pengetahuan dan keperlantikan ketua yang lebih berpengaruh ketika itu ialah Dato' Onn Jaafar yang pada ketika itu beliau menjawat jawatan sebagai Pegawai Daerah Batu Pahat. Kesibukan ayah untuk memberi fahaman kepada orang-orang melayu untuk bersatu padu dan berpersatuan, sedikit sebanyak memberi kesan kepada kehidupan kita sekeluarga. Pendapatan ayah yang tak seberapa tambahan pula hendak dibelanjakan sebahagian untuk persatuan. Hanya makanan asas disediakan seperi beras, gula, garam, asam dan jagung kering (untuk dicampur dengan beras semasa memasak nasi). Itulah erti permulaan untuk hidup. Bersyukurnya kami tak merungut atau mengeluh. Tambahan pula ayah sungguh tegas dan berdisiplin orangnya.

Oleh itu, saya menulis blog ini untuk berkongsi pendapat dan pengalaman untuk kebaikan kita bersama. Insyallah...

Tuesday, June 10, 2008

Menghadiri majlis kenduri kahwin anak saudara


Pada 29hb mei saya dan anak perempuan saya bertolak dengan bas dari Johor Bahru ke Parit Buntar. Bertolak pada jam 11.30 malam. Dalam perjalanan masa banyak dihabiskan dengan berehat fikiran sambil berzikir dan kadang kala mata lelap dan tidur. Sampai di stesen bas di Parit Buntar jam 7.45 pagi. Tunggu adik dan suaminya jemput agak lama juga kerana beliau ada banyak urusan. Apabila mereka sampai kami di ajak ke pekan dan pasar untuk berbelanja persediaan untuk makan malam dan untuk keesokan harinya. Ramai sanak saudara berkumpul yang lama tidak bersua. Apalagi macam-macamlah ceritanya. Majlis di rumah perempuan pada 31hb Mei. Majlisnya ringkas tiada bersanding tapi hanya majlis makan beradat sahaja. Meriah juga kerana ramai hadirin. Pengantin perempuan adalah anak bungsu. Majlis di adakan di rumah abangnya. Sebab kedua ibubapanya telah meninggal dunia. Majis di rumah adik perempuan saya pada 1hb Jun di adakan di Dewan Merdeka Parit Buntar. Kami adik beradik berkumpul menghadirkan diri kerana pengantin lelaki ialah anak tunggal. Sedikit kekecohan berlaku kerana jemputan hadir di luar jangkaan. Maklumlah rupa-rupanya jemputan kebanyakan hadir bersama keluarga. Nasib baik makanan cukup. Yang tidak cukupnya buah tangan untuk di bawa pulang. Sebab pada awalnya menyangkakan ramai tidak hadir kerana ramai di daerah itu yang buat kenduri kahwin. Yang datang lambat dapatlah gula-gula dan salam pelokan saja.

Majils belum tamat kira kira jam 4.30 petang saya bertolak ke Semenyih tumpang naik kereta adik ipar saya. Keretanya kosong sebab adik saya tidak ikut sama sebab dia ada catering dua majlis perkahwinan. Sebelum itu dia telah masakkan lauk rendang tok dan acar buah untuk majlis perkahwinan adik saya di Pulau Pinang yang mana lauk-lauk tersebut di bawa oleh suaminya. Dalam perjalanan pulang kami terperangkap dalam kesesakan lalulintas. Kami sampai di rumah adik saya di Semenyih jam 12.40 malam. Sampai-sampai di rumahnya pertama sekali saya menjenguk ibu saya yang uzur dan terlantar itu. Alangkah terkejutnya saya dan sangat terharu ibu saya semangkin kurus dan agak pucat. Dia sedang tidur, saya tak sampai hati untuk mengejutnya. Keesokan harinya barulah saya bertemunya. Alhamdulillah ia dapat mengecam saya. Sungguh sayu dan hiba hati saya melihat keadaanya. Timbul rasa insaf di hati ini memikirkan bagaimana nasib saya kelak keadaanya andaikata usia saya menjangkau ke usia macam dia. Timbul persoalan siapa yang akan sanggup menjaga dan merawat saya kelak. Walau pun ibu saya sedemikian , kami adik-beradik berpakat membiayainya dan bergilir-gilir menjaga ibu. Semasa mudanya beliau seorang yang gigih bekerja untuk menambah pendapatan. Kerja-kerja yang pernah beliau lakukan ialah ambil upah buat atap nipah, jual rokok nipah, mencongkil kelapa, menyalai kelapa, tanam padi, bersih kebun untuk tanam kelapa dan pernah menggali parit. Pendek kata banyak kerja-kerja berat telah dilakukan.

No comments: